Tuesday, 13 December 2011

PLKN!!!!!!!!!

YAHOOOOO!!!!MERDEKA!!!!
SPM DAH SELESAI!!!!!

tidak ku sangka aku dah abis sekolah...tapi memang tu yang aku tunggu-tunggukan>>>
Tak ku sangka jugak aku dapat plkn di Gambang,kuantan,pahang...hahahaha

Mula-mula terkejut...tapi dalam hati seronok!!!
Jauh giler lah...boleh lah aku merantau...
Tapi yang tak bestnya tak orang nak visit aku kat sana nanti...huhu
Sapa-sapa yang rajin leh lah jenguk aku kat gambang ek!!!
Tak sabarnya nak pegi PLKN..mesti best..
mengikut pengalaman org ramai,PLKN ni best...hahaha..takde la boring sangat duduk rumah...
Mesti best...
Tapi aku tak merasa lah pengalaman naik bas di selayang bekos...hehehe
aku nak gi langkawi dulu 2 hb tu...so pegi melapor diri pada 3 hb jan...masuk lambat...
aku harap kat sana aku dapat menanamkan sikap berani dan patriotisme...hahaha(poyo jer)

Pasal spm yang paling aku risau...
Aku takut result aku tak seberapa....
Aku mesti dapat masuk IPTA..
kalau tak mesti family aku frust..huhu
Mintak-mintak lah pemeriksa kertas spm tu lembut hatinya...=)

I hope ALLAH will give me a excellent result in spm....

terima kasih menjenguk blog saya!

Friday, 2 December 2011

DOA SEBUAH CINTA



Ya 'Aziz..........
Jika Cinta Adalah KETERTAWANAN
Tawanlah Aku Dengan Cinta Kepada-Mu
Agar Tidak Ada Lagi Yang Dapat Menawanku
Selain Engkau

Ya Rohiim..........
Jika Cinta Adalah PENGORBANAN
Tumbuhkan Niat Dari Semua Pengorbananku
Semata-mata Tulus Untuk-Mu
Agar Aku Ikhlas Menerima Apapun Keputusan-Mu

Ya Robbii..........
Jika Rindu Adalah Rasa Sakit
Yang Tidak Menemukan Muaranya
Penuhilah Rasa Sakitku
Dengan Rindu Kepada-Mu
Dan Jadikan Kematianku Sebagai
Muara Pertemuanku Dengan-Mu

Ya Robbii..........
Jika Sayang Adalah Sesuatu Yang Mempesona
Ikatlah Aku Dengan Pesona-Mu
Agar Damai Senantiasa Kurasakan
Saat Terucap Syukurku Atas Nikmat Dari-Mu

Ya Allah..........
Jika Kasih Adalah Kebahagiaan
Yang Tiada Bertepi
Tumbuhkan Kebahagiaan Dalam Hidupku
Di saat Kupersembahkan Sesuatu Untuk-Mu

Ya Allah..........
Hatiku Hanya Cukup Untuk Satu Cinta
Jika Aku Tak Dapat Mengisinya Dengan Cinta Kepada-Mu
Kemanakah Wajahku Hendak Kusembunyikan Dari-Mu

Ya Ar-Rahmaan.........
Dunia Yg Engkau Bentangkan Begitu Luas
Bagai Belantara Yg Tak Dapat Kutembus
Di Malam Yang Gelap Gulita
Agar Tidak Tersesat Dalam Menapakinya

Ya Ar-Rahiim…….
Berikan Alas Kaki Buat Hamba Agar Jalan Yg Kutapaki Terasa Nikmat
Meski Penuh Dengan Bebatuan Runcing & Duri Yang Tajam
Hamba Sadar Semua Ini Milikmu Dan Suatu Saat
Jika Kau Kehendaki Semuanya Akan Kembali Jua Kepada-Mu
Hamba pasrahkan kehidupan hamba kepada-Mu.

terima kasih menjenguk blog saya!

MUHASABAH HATIKU


"Radliitu billaahi Rabba
Wa bilislaamidiina
wa bi muhammadin nabiyya wa rasuula"

“Aku ridha (rela) Allah sebagai Rabbku...
Islam sebagai agamaku ...
dan Muhammad sebagi Nabi dan Rasul-Nya”,

sungguh sebuah ikrar yang sangat sederhana
tetapi bermakna sangat luas.

Ridha kepada Allah berarti ridha terhadap semua hukum-Nya,
ridha terhadap qadha dan qadar-Nya
baik yang jelek ataupun yang baik,
yang pahit ataupun yang manis.

Subhanallah, saat saya menulis ini, saya merasakan
bahwa saya hanya seseorang makhluk yang sangat tidak berarti apa-apa.
Selama ini Saya sering mendengar kalimat tersebut,
tetapi sepertinya belum pernah saya merasakan ketakutan sebesar ini.
Takut apakah saya benar-benar telah ridha terhadap Allah,
ridha sebagai seorang muslim yang way of life nya Islam,
dan ridha bernabikan Muhammad Shalallaahu 'alaihi wa sallam.

Astaghfirullah…
terbayang begitu banyak tumpukan dosa yang telah saya buat,
saya sering mengeluh dengan apa yang selama ini saya dapatkan,
saya sering merasa kurang dan tidak memiliki apapun
dibandingkan orang lain di sekitar saya.

Kenapa saya belum bisa ridha dengan qadha dan qadar
yang telah digariskan oleh-Nya.
Saya merasa saya sangat jauh dari bersyukur
dengan apa yang saya miliki: Kesehatan, keluarga, teman dan cinta Allah
yang selama ini selalu saya lupakan.
Saya terlalu mengharap cinta dari manusia yang ternyata hanya sia-sia,
cinta yang semu karena cinta yang seharusnya saya cari...
adalah cinta dari Allah, Rabbku!!

Karena hanya kepada Allah lah saya berdoa,
menggantungkan harapan dan meminta.
Karena saya harus sadar sebagai manusia,
saya memiliki keterbatasan terlalu naïf
dalam menjalani kehidupan yang saya jalani.

Saya jadi teringat dengan kehidupan Rasulullah
yang begitu sederhana dan penuh penderitaan saat beliau kecil.
Beliau seorang yatim piatu yang sangat miskin, tetapi beliau ridha.
Beliau pernah hidup sangat fakir
tetapi beliau begitu ikhlas terhadap semuanya,
begitu ridha terhadap Rabb-Nya.
Begitu ridha saat semua orang-orang yang dia cintai pergi meninggalkannya,
begitu ridha saat begitu banyak orang yang membencinya dan ingin mencelakainya.
Beliau begitu pasrah, begitu ikhlas menerima semua.

Ya Rabb, alangkah malunya hambaMu ini
yang sering merasa putus asa dalam menghadapi cobaanMu
yang sungguh tak ada seujung jari pun dari cobaan yang diterima oleh Rasulullah.

Hari ini kembali saya merasa Allah begitu menyayangi saya,
saya berada di sekeliling orang-orang yang mencintai dan sangat saya sayangi.
Selama ini saya baru sadar bahwa Allah sering mengabulkan doa-doa saya
tetapi terlalu sering saya melupakan dan tak menghiraukannya. Astaghfirullah…hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hati saya.

Sumber: http://www.dakwatuna.com/2011/11/16288/muhasabah-hatiku/#ixzz1fD0PZUFM


terima kasih menjenguk blog saya!

Tuesday, 1 November 2011

Tips Penjagaan Wajah



Ni..ade sedikit tips...tapi tak tau lah berkesan ke tidak..belum try lagi..tapi mungkin anda boleh mencuba:)



CACara Untuk Menghilang Jerawat Batu@Besar

Ambil telur putih sahaja , masukan telur putih dalam bekas kecil

Ambil Kapas, dan ambil cebisan kapas kecil , sapukan telur itu di kapas..

letakkan di jerawat itu, sebolehnya lakukan cara itu sebelum tidur..

hasilnya ,jerawat itu akan melekat di kapas itu…

selamat mencuba…




HILANGHilangkan Jerawat Halus

Seringkali jerawat halus ini menganggu fikiran kita. Walaupun tidak kelihatan jelas namun kulit muka masih menggerutu. Untuk mangatasi masalah ini ambil dua sudu tepung ubi. Kemudian dicampurkan dengan air asam jawa. Biar kelihatan pekat. Simpan dalam pei sejuk selama 1/2 jam. Sebelum tidur pakai sebagai mask/topeng.


MENGHMenghilangkan Bekas Jerawat

Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.

Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.

Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya. Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.

Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.

Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.


MENGHILANGKMenghilangkan Jerawat

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .

Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.

Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.

Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.

Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.

Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.




terima kasih menjenguk blog saya!

Saturday, 11 June 2011

Program Easy Add Math di Semashur

Yang ni pulak gmba pegi sekolah sains hulu selangor sebab ade kem easy add math...


terima kasih menjenguk blog saya!

Pelajar Form 5 2011

Walaupun tak ramai,tapi kamilah antara calon-calon SPM 2011................
hehehe...
Doakan kami dpt 10A yer..........
Sebenarnya,ade yg xder kat gmba nie..tp xpew lah...
Nilah kelas 5 bijak yg sering menang tiap minggu keceriaan dan kebersihan....hehe
terima kasih menjenguk blog saya!